
 
December 12, 2008 
 

Drug Maker Said to Pay Ghostwriters for 
Journal Articles  
By DUFF WILSON 

Wyeth, the pharmaceutical company, paid ghostwriters to produce medical journal 
articles favorable to its female hormone replacement therapy Prempro, according to 
Congressional letters seeking more information about the company’s involvement in 
medical ghostwriting. At least one article was published even after a federal study found 
the drug raised the risk of breast cancer. 

The letters, sent electronically Friday by Senator Charles E. Grassley, ask Wyeth and 
DesignWrite, a medical writing firm, to disclose payments related to the preparation of 
journal articles and the activities of doctors who were recruited to put their names on 
them for publication. 

The letters are part of a continuing investigation by Mr. Grassley, a member of the Senate 
Finance Committee, into drug industry influence on doctors.  

“Any attempt to manipulate the scientific literature, that can in turn mislead doctors to 
prescribe drugs that may not work and/or cause harm to their patients, is very troubling,” 
Mr. Grassley, an Iowa Republican, wrote Friday to Wyeth’s chairman and chief 
executive, Bernard J. Poussot. 

Phone calls and e-mail messages to Wyeth and DesignWrite were not immediately 
returned.  

Mr. Grassley’s staff on the Senate Finance Committee released dozens of pages of 
internal corporate documents gathered from lawsuits showing the central, previously 
undisclosed role of Wyeth and DesignWrite in creating articles promoting hormone 
therapy for menopausal women as far back as 1997.  

One article was published as an “Editors’ Choice” feature in May 2003 in The American 
Journal of Obstetrics and Gynecology, more than a year after a big federal study called 
the Women’s Health Initiative linked Wyeth’s Prempro, a combination of estrogen and 
progestin, to breast cancer. The May 2003 article said there was “no definitive evidence” 
that progestins cause breast cancer and added that hormone users had a better chance of 
surviving cancer. 



At the peak of hormone therapy, in 2001, more than 126 million prescriptions for such 
drugs were written for women in the United States. Sales that year, primarily by Wyeth, 
were $3 billion. But after the federal finding, sales of the hormone drugs plummeted.  

The drugs, which contain cancer warnings on the label, are still approved to treat severe 
symptoms of menopause, but their use is advised at only the lowest possible doses. 

The documents show company executives came up with ideas for medical journal 
articles, titled them, drafted outlines, paid writers to draft the manuscripts, recruited 
academic authors and identified publications to run the articles — all without disclosing 
the companies’ roles to journal editors or readers. 

The issue of ghostwriting for medical journals has been raised in the past, involving 
various companies and drugs, including the Merck painkiller Vioxx, which was 
withdrawn in 2004 after it was linked to heart problems, and Wyeth’s diet pills, Redux 
and Pomdimin, withdrawn in 1997 after being linked to heart and lung problems.  

But the documents Mr. Grassley released Friday provide a detailed look at the practice — 
from the conception of ideas for journal articles through the distribution of reprints.  

The articles all involve reviews of clinical studies and other research. While such reviews 
are common in medical publishing, what Mr. Grassley contends happened with the 
Wyeth-commissioned articles is that that expert authors whose names appear on the 
articles became involved only after outlines or drafts of the articles were already written. 

When accusations of ghostwriting have cropped up in patient lawsuits over its hormone 
drugs, Wyeth executives to date have insisted that their publication practices were 
legitimate and that the listed authors played significant roles in journal articles. 

But the documents released Friday include a “publication plan tracking report” by Wyeth 
showing 10 articles in which manuscripts were completed by the company before they 
were sent to the putative author for review. Any revisions were subject to final approval 
from the company, according to the tracking report. 

Such activities would seem to run afoul of medical journal guidelines. The International 
Committee of Medical Journal Editors says authorship means “substantive intellectual 
contributions” including conception or analysis of the subject and drafting or critical 
revision of the document. The World Association of Medical Editors says ghost 
authorship — which it defines as a substantial contribution not mentioned in the 
manuscript — is “dishonest and unacceptable.” 

Congressional investigators were given the documents about a month ago by James F. 
Szaller, a personal injury lawyer in Cleveland who has sued drug makers. Mr. Szaller 
collected the documents from court filings and made reference to some in an article he 
wrote last year for a law magazine, Trial. 



“For the last three years, I’ve looked at ghostwriting at Wyeth,” Mr. Szaller said in a 
telephone interview. “There is a mammoth amount of material. The problem is that 
almost all of it is still under seal.” 

In Friday’s letter, Mr. Grassley asked Wyeth to list all scientific reports prepared for the 
company by DesignWrite since Jan. 1, 1995, to describe the named authors’ “extent of 
involvement” and to disclose fees paid to DesignWrite, authors and others. He also 
requested “all internal and external correspondence, communications and meeting 
minutes regarding each of the DesignWrite-prepared studies.” 

The letter to DesignWrite requested all manuscripts prepared for Wyeth since 1995, 
along with information on related payments and a description of the author’s 
involvement. 

The May 2003 article supporting Prempro was signed by Dr. John Eden, an associate 
professor at the University of New South Wales and director of the Sydney Menopause 
Center in Australia. Wyeth executives suggested that Dr. Eden write such a paper in 
2000, according to the documents, and had the outline and draft manuscript written for 
him. The Archives of Internal Medicine rejected the paper before it was published in The 
American Journal of Obstetrics and Gynecology — with no mention of Wyeth or 
DesignWrite connections. 

Dr. Eden did not respond to an e-mail request for comment. 

In another case, documents show, Dr. Lila E. Nachtigall, a New York University 
professor and director of its Women’s Wellness Center, was recruited by Wyeth as author 
of a 1999 journal article extolling hormone treatment after the manuscript had already 
been drafted.  

Dr. Nachtigall, reached by telephone Friday afternoon, said she had written all of the 
approximately 1,000 articles and three books she has had published. Asked about the 
Wyeth documents, she said, "If they came up with the idea or gave me an outline or 
something, I don’t remember that at all." Dr. Nachtigall, who is still practicing at age 75, 
added: "It kind of makes me laugh that with what goes on in the Senate, the senator’s 
worried that something’s ghostwritten. I mean, give me a break." 

Two months before the negative findings of the federal study were released, a May 2002 
memo to DesignWrite employees said that Michael S. Dey, who was president of 
Wyeth’s Women’s Healthcare Business unit, asked a committee to increase the number 
of positive journal articles related to another of its hormone replacement drugs, Premarin. 
“Mike would like us to publish at least 1 study per month,” the memo said. 

Copyright 2008 The New York Times Company 
 


